Ljus i Alingsås

Postat den 23 septemper klockan 13:41 i Vardagssnack,

Ja, eller okej. Egentligen ska vi inte gå händelserna i förväg. Men tanken är att jag jobbar där. Ni förstår, jag har fått material jag ska plugga på och om två veckor ska jag på "uppguidning". Dvs ett prov, typ. För att se om jag kan. Och om jag klarar provet så är jag officiell guide. Så det kanske var lite tidigt att uppdatera detta? Jaja, jag vet inte, strunt samma :) Mer om uppguidningen när det närmar sig.

Igår fick jag en lättare tankeställare. En fundering på om jag draigt mig vatten över huvudet eller inte. Jag fick ett mail häromdagen nämligen om en förfrågan om jag fortfarande var intresserad av att bli guide (jag anmälde mitt intresse lite sent, och på plats då var alla guideplatser fulla). Men om jag var intresserad så skulle jag på mingel, mat och VIPvisning (ja V I P, shit jag är cool ;]) torsdag 22/9 (igår alltså). Själva "ämnet" på mailet var "till nya guider" och därför tolkade jag det där minglet som ett mingel där vi nya guider ska träffa dom andra erfarna guiderna och lära känna varandra och sådär.

MEN ICKE! Väl på plats igår möttes jag av kostymnissar och vinglas, i ett rum med levande musik (piano) och dämpat ljus. Fullt med människor som pratade utländska spårk och fejklog mot varandra och skrattade efter varje mening. "OJ" tänkte jag. "OJ". Jag såg nog ut som någon som sålt smöret och tappat pengarna. Jisses! Som tur var träffade jag Lina, som är en gammal fotbollskompis, som också ska bli ny guide. Så vi kunde se vilsna ut tillsammans!

En stund in i mingelpartyt kom First Grant Hotel med mingelmat (rökt lax format som små bollar uppepå yttepyttebröd, skinkor och wurstar i... hur många sorter som helst, minipajer med någon svampmix). Allt i storlek kan-stoppas-i-munnen-i-en-tugga. Sen fanns det annat också. Typ, bakad potatis och.. jag kommer inte ihåg allt. Strunt samma, ni fattar poängen!

Vid det här laget (fortfarande med idén i huvdet om att träffa dom andra guiderna för att lära känna dom) kände jag mig inte riktigt närvarande! Och rätt som det var, mitt i maten, hälsade en engelskman oss allihopa välkomna (förretsen, vi var 70 pers ungefär) och berättade vad som skulle hända under kvällen. Näst på schemat stod presskonferens. VAD SJUTTON? Hade jag kommit fel eller?

På presskonferensen fick vi träffa alla ljusdesigners från dom olika länderna. Drygt hälften hade knacklig engelska (dom själva trodde dom kunde språket hur bra som helst och pratade på som satan :S), man fattade ungefär ingenting. Okej. Jo det gjorde man. Men en skoldag åtta till fyra och sen direkt till ett shockerande mingelparten följt av en presskonferens gjorde att det inte var helt lätt att hänga med!

När mörket var på sin plats var det dags för VIPvisningen av ljus i alingsås. (Jag tillhör dom första som gått ljus i Alingsås i år! Tji fick ni!) Ännu en gång fick ljusdesign:ersarna berätta om sina tankar och idéer på plats vid sina verk. Det var anings lättare att hänga med då.

Jag tycker iallafall att det verkade trevligt. Mitt i mingelpartyt tänkte att jag antagligen skulle säga hejdå innan jag hunnit säga hej till alla pga av att allt hände så snabbt och så mycket och.. jag skulle inte klarat det tempot. Men väl ute i "spåret" kändes det mycket bättre! Och jag blev väldigt inspirerad av alla ljusinstallationer. Kul! Så nu känner jag mig taggad!

Och det var nog allt om detta för nu. Ikväll ska jag på Workshop med Lightsmänniskorna. Undrar ni över något för ni fråga :)

*Lights in Alingsås (för er som läser och som inte bor Alingsås eller i närheten och känner till detta). Varje höst i Oktober inbjuds sex stycken designers från världen över till att kommer till Alingsås och ljussätta olika delar i Alingsås stad. Såklart kan man gå runt och kolla på ljusinstallationerna själva, men annars kan man gå guidade turer (som jag har fått/ska få jobb som).

Kommentarer




Vad har du på hjärtat?


Börja med att skriva ditt namn

Stalker?

Din e-postadress (publiceras ej)

Hemsida eller blogg, om du har någon

Skriv din kommentar här