Apelsinkaffe

Postat den 21 november klockan 15:57 i Mat/Dryck,

Mitt mellis efter jobbet idag; Apelsinkaffe och apelsinklyftor. Tänkte dela med mig av detta fantastiska lilla knep för att få kaffet lite annorlunda än hur man brukar ha det. Jag skrev om hur man gjorde apelsinkaffe när bloggade för Alingsåskuriren, men om någon skulle missat det så kommer det här igen. Och med bilder dessutom = LYX!
Först finriver man apelsinskal från en apelsin. En halv apelsins skal räcker till en kopp ungefär. Det är viktigt att man inte får med det vita från apelsinen, för då blir kaffet beskt sen. Skalet ska sedan läggas i en tekula.
Apelsinen gjorde jag i klyftor. Jag försökte skala apelsinen men eftersom det orangea var bortrivet så kändes det enklare att göra klyftor. 
Sen är det bara att hälla på kaffet!
Låt tekulan med apelsinskalet ligga och dra i kaffet i minst 2 minuter (gärna 5 minuter om man har den tiden). (Man kan låta tekulan vara i kaffet hela tiden dricker sen,det ger bara mer smak. Mums!) Sen kan jag tipsa om att ha mjölk i, även om man inte brukar ha mjölk i kaffet. 

Kommentarer




Vad har du på hjärtat?


Börja med att skriva ditt namn

Stalker?

Din e-postadress (publiceras ej)

Hemsida eller blogg, om du har någon

Skriv din kommentar här