Äpplekräm

Postat den 03 oktober klockan 15:25 i Mat/Dryck,

Tog mig ut på en liten promenad för att plocka/palla äpplen hos grannen. (Och för er som tror att jag har för mig massa hyss nu (-ja, palla äpplen är allvarligt) så bor jag granne med min mormor...) Fick för mig tidigare idag att jag skulle göra äpplekräm nämligen. Egentligen ska jag ha själva krämen till något annat, men tur för mig blev det lite för mycket ^^
Det är busenkelt att göra äpplekräm! Väldigt underskattat. Supersmarrigt!
Recept      2 pers
 
Äpple             3 st
Vatten           2 dl
Socker           1 msk
Vatten           2msk
Potatismjöl    2 tsk
Kanel
 
Gör såhär:
  1. Skala och skär äpplena i små bitar.
  2. Mät upp vatten och socker i en kastrull. Lägg på lock.
  3. Ställ kastrullen på plattan (högst värme). Koka upp vattnet.
  4. Lägg i äppelbitarna. Koka upp igen. Sänk värmen på plattan (svag värme). Lägg på locket.
  5. Koka äpplena i 3-5 min, eller tills dom blir mjuka.
  6. Mät upp 2 tsk kallt vatten i en mugg. Rör i potatismjölet.
  7. Ta kastrullen från plattan. Rör ner mjölblandningen med en tägaffel.
  8. Koka upp krämen på nytt. Lyft av kastrullen när första bubblan syns.
  9. Saksätt med kanel.
  10. Häll krämen i två djupa skålar. Servera med mjölk eller vaniljglass. 

Kommentarer




Vad har du på hjärtat?


Börja med att skriva ditt namn

Stalker?

Din e-postadress (publiceras ej)

Hemsida eller blogg, om du har någon

Skriv din kommentar här