Hur man förbereder sig som guide

Postat den 25 septemper klockan 20:39 i

Lite paus i skrivandet på mitt guidematerial. Julmusiken är på, ljusen är tända och Facebook har checkat. Nu är det bara ett skapligt blogginlägg som saknas ;-).

Jag fick en fråga om hur mycket jag gör själv när jag skriver mitt guidematerial. Jag kan ju säga som såhär att alla guider gör sin egen version av en jääääättelång text. Alla guider har fått samma text skickat till sig som någon vänlig själ har skrivit. Där står mycket historia om varje plats man ska besöka samt en sammanfattning av en intervju med ljusdesignarna. (I år var den texten 53 A4sidor, storlek 12, lång) Sen är det upp till guiderna att skriva allt som hen tycker är viktigt. Beroende på hur snabbt man går som guide, eller hur snabbt man pratar på dom olika stationerna så kan man ju säga mer/mindre. 

"Normalt" ska man vara på varje ljusmiljö i ca 10 min. Då ska guiden hinna prata om vem som varit ljusdesigner, lite historia om platsen och vad ljusdesignern vill få fram med sin installation. Dessutom ska gruppen som blir guidad hinna titta på installationen. Vissa installationer är sådana att man bara står på ett ställe och tittar på ljusmiljön, och då kan man ju prata mer, medan på andra installationer så ska man gå omkring och titta, och då får man ju prata lite mindre. Sen tar det vanligtvis 2-5 minuter att gå till nästa /extre/installation. 

I texten alla guider får skickat till sig står "bara" historia om platserna och om själva ljusdesignarna. Det är sen på VIP-mottagningen/presskonferensen, två dagar innan invigningen, vi guider får höra om själva ljusinstallationen för första gången. Alla ljusdesigners berättar om sin miljö och sen går alla närvarande i samlad trupp på VIP-visning av slingan där varje ljusdesigner är guide på sin miljö. Över natten får vi sedan smälta all information och komma på eventuella frågor till dagen därpå då det är konferens igen. Då kan man ställa frågor om något är oklart. På kvällen sen är det invigning och efter invigningen är Lights in Alingsås "öppen för allmänheten". Dom guidade turerna börjar först dagen efter.

Och det var nog allt jag hade att berätta om hur mycket guiderna gör själva på sina material. Det är ganska mycket förarbete och att lära in, men det är väldigt roligt när allt sitter och man väl står där ute i mörket framför en grupp människor. 

Och som sagt, för att göra lite reklam för mig själv ;-). Efter invigningen på fredag kommer jag att stå på ljusmiljö 4 och berätta lite om platsen där samt om själva ljusinstallationen. Så ni är hjärtligt välkomna då! 

Taco-hej! Godnatt.

 

Kommentarer




Vad har du på hjärtat?


Börja med att skriva ditt namn

Stalker?

Din e-postadress (publiceras ej)

Hemsida eller blogg, om du har någon

Skriv din kommentar här