Om att hänga på akuten på julafton

Postat den 27 december klockan 17:28 i Vardagssnack,

Jag vaknade i tisdags med den brutalaste smärtan jag känt på väldigt lång tid. I halsen alltså. Jag kunde inte svälja! Och i saliven som jag var tvungen att spotta ut hela tiden var det blod.. Tjena vad ynklig man kan känna sig alltså... Och ja, i sånnahär lägen är man glad att man bor hemma kan jag säga. 

Pappa körde mig till akuten där på julaftons morgon och precis som alla läkare på vårdcentralen så sa även läkaren på akuten med stor självsäkerhet att det definitivt är halsfluss eller körtelfeber. Några tester senare och precis samma testresultat som på vårdcentralen så kom även läkaren på akuten fram till att jag är helt frisk. Förutom att halsen ser ut som... ja, ingen vet riktigt vad det ser ut som. Illa var det iallafall. Läkarna på vårdcentralen har skickat hem mig gång på gång eftersom jag "inte är sjuk", men läkaren på akuten sa: "Jag behandlar patienten, inte provresultaten." Och ja, min hals som var igensvullen fick ytterligaren en penicillinkur på 10 dagar och råd om att skölja med spritbaserad munsjölj så alla eventuella bakterier dör, äta väldigt mycket glass och alvedon om det skulle behövas ytterligare smärtlindring. 

Det var tre dagar sedan nu och halsen mår såååå mycket bättre trots att det "inte går att behandla mig" eftersom jag inte har någon sjukdom, enligt dom på vårdcentralen. Okej, jag vet att det finns regler hit och dit om hur man inte får ge vem som helst medicin utan att grunda det på provresultat. Men kanske att man kunde få några råd istället för att bara skicka hem mig? Jaja, nu är det nu. Jag har medicin och inte riktigt lika ont i halsen. Och om någon inte känner till hur det känns att rena sår, i halsen t.ex., med sprit så kan jag berätta att det svider utav bara helvete! 

Kommentarer




Vad har du på hjärtat?


Börja med att skriva ditt namn

Stalker?

Din e-postadress (publiceras ej)

Hemsida eller blogg, om du har någon

Skriv din kommentar här