Mini Pocket Pie

Postat den 04 oktober klockan 00:28 i Mat/Dryck,

Idag har jag bakat. Jag och mamma klickade hem onödiga (och mycket roliga/fiffiga) pajformar från Williams Sonoma. Man pluppar ut själva formen med undersidan av paj-göraren. Sen lägger man formen i själva plastmanicken, lägger i fyllning, tar nästa del och lägga över och sen trycker igen. Så jädra svårt att förklara, men ni får se på bilderna :)  
Jag använde äppelkrämen jag gjorde tidigare idag och hade som fyllning, Och sen när krämen tog slut så tog jag istället och fyllde med en blåbärblandning (blåbär+socker+potatismjöl). Det blev supermumsigt båda två! Om man inte har så fantastiska paj-görare som jag har hemma så kan man göra dessa minipajjer ändå: Bara att plocka fram pepparkaksformerna och en gaffel. Så här kommer receptet om någon är sugen på att baka. Effektiv baktid tog nog 1,5 timma, och då gjorde jag nog ca 50 stycken. Men degen ska vila innan man bakar ut den så... Det tar nog 3 timmar allt som allt innan dom första minipajerna är klara. 
 
Recept       ca 45-50 st
 
Pajdeg
390 gr mjöl
1 tsk salt
2 msk socker (+ socker till garnering)
250 gr smör eller margarin
6-8 msk kallt vatten
drygt 3 dl fyllning
1 ägg
 
 
Gör såhär:
  1. Blanda mjöl, salt och socker. (Gärna i en matberedare om man har.) (Jag använde elvisp med degvispar.)
  2. Dela margarinet i tärningar och tillsätt det i mjölblandningen. Blanda tills det ser ut som grovt mjöl.
  3. Hälls i 6 msk vatten. Blanda. Degen ska hålla ihop när man klämmer den mellan fingrarna men inte vara klibbig. Om degen smular sönder, tillsätt vatten i små mängder i sänder.
  4. Dela degen i två delar och forma dom som två skivor. Plasta in med gladpack/plastfolie och lägg i kylskåp i minst två timmar. (Går bra att lägga degen i kylen under natten.)
  5. Medan man väntar kan man göra i ordning den fyllning man vill ha.
  6. Ta sen ut degen och låt ligga i rumstemperatur i 5 min innan utbakning.
  7. Blanda ägget med 1,5 tsk vatten.
  8. Mjöla bakbordet och kavla ut degen så den blir knappt 0,5 cm tjock.
  9. (För er utan paj-görare) Skär ut två matchande delar med t ex en rund pepparkaksform. Den ena cirkeln ska vara som den är, medan den andra cirkeln ska man göra ett hål i. (Ca/minst 0,5 cm i diameter)  Detta för att själva pajen inte ska explodera inne i ugnen utan trycket som blir inuti kan sila ut genom hålet.

    Lägg cirkeln utan hål på ett bakplåtspapper, lägg sedan på ca 1 tsk fyllning och innan man lägger på den andra delen ska man pensla äggblandningen längs med kanten på den nedre delen. Sen lägger man över den delen man ett hål i över. För att cirkeldelarna verkligen ska sitta ihop tar man gaffeln och pressar ihop delarnas kanter. Så det blir som räfflade kanter som ni kan se på bilden ovan. 
  10. När minipajerna är klara ställer man in dom i frysen i ca 15 min.
  11. Sätt ugnen under tiden, på 200 grader.
  12. Ta ut pajerna från frysen och pensla hela ovansidan med äggblandningen, strö sedan över lite strösocker innan pajerna ställs in i ugnen på en kall plåt i 20 minuter.
  13. Håll koll på pajerna i slutet av bakningstiden i ugnen så pajerna inte blir brända. Pajerna ska vara gyllenbruna.
  14. Alla pajer får troligtvis inte plats i ugnen samtidigt - viktigt att tänka på är att använda en kall/avsvalnad plåt innan man ställer in pajerna i ugnen.
  15. Låt pajerna svalna i ca 5-10 min. Servera med vaniljglass eller vaniljsås. 
 
Smaklig måltid!
 

Kommentarer